Studiu L.T.D. 2016. Consumă marketing și PR !

Chiar dacă la nivel național în creștere, industria de PR este prea puțin reglementată și lacunară în practică la capitole precum cercetarea și evaluarea efectelor campaniilor.



Cât privește piața din Brașov, ritmul de creștere este scăzut din cauza lipsei de informații pertinente și cererii firmelor de servicii PR „la pachet” cu alte servicii conexe. Studiul face parte din campania de informare ” Ești antreprenor? Consumă PR!” derulată de L.T.D. Public Relations.

Cercetarea a fost realizată pe bază de chestionar, pe un eșantion de 510 firme de dimensiune mica și mijlocie din Brașov. Motivul alegerii acestui segment a fost relevanța opiniei administratorilor datorată dezvoltării acestui segment, din punct de vedere al numărului și rezultatelor financiare raportate între anii 2012-2015.

Studiul a vizat stabilirea atitudinii și opiniilor administratorilor firmelor mici și mijlocii din Brașov legate de activitatea de PR și s-a desfășurat în perioada martie-mai 2016. Metoda de eșantionare a fost cea aleatoare, iar rata de răspuns a fost de 96.6%. Respondenții au fost administratori sau specialiști marketing angajați, iar domeniile alese au vizat afaceri business-to-client.

Chestionarul a cuprins 25 întrebări și a fost distribuit via e-mail, ipoteza de la care s-a pornit au fost aceea că administratorii IMM-urilor brașovene nu cunosc semnificația, conținutul și specificul activităților de PR.

Am stabilit astfel care este profilul antreprenorului preocupat de servicii de PR, un top al motivelor pentru care un IMM apelează la un specialist PR, precum și alte topuri care vor fi prezentate în ediții viitoare.

O parte din informatii au fost deja publicate pe Sectorul PR din Brașov sub lupa specialiştilor.

Profilul antreprenorului care apelează la PR

Din totalul de 483 respondenți, doar 25% cunoșteau apriori semnificația termenului PR, dintre aceștia, majoritatea, respectiv 75%, fiind administratori ai unor firme din domenii precum educație, servicii de consultanță, și servicii profesionale, cu vârsta între 29 și 40 ani, studii superioare și cunoștințe în domeniul economic.

Își încep ziua aflând cele mai recente informații din mediul politic, economic și social (98%) din mediul online, sunt preocupați de networking (88%), de noile tehnologii (99%) și cred că un specialist în PR eficient este creativ, prompt și adaptabil (96%).

Ce cred administratorii despre specialiștii în PR?

Cât privește relația dintre firme și specialiști, doar jumătate au apelat cel puțin o dată sau au angajat pe o perioadă de cel puțin 6 luni un specialist PR.

În topul motivelor pentru care firmele nu au apelat la astfel de servicii specializate se află lipsa informațiilor privind existența în Brașov a unor specialiști PR (60%), lipsa informațiilor privind activitatea unui specialist în PR (55%) și faptul că faptul că un astfel de serviciu este considerat costisitor dacă nu vine “la pachet” cu servicii de marketing on-line și off-line (45%).

Din cei care au apelat cel puțin o dată la serviciile unui PR, 98% au fost foarte mulțumiți, 80% păstrând colaborarea și doar 3% intenționând să caute un alt specialist PR în următorul an.

Doar 15% dintre administratorii care au apelat la specialiști declară că aceștia le-au oferit instrumente concrete de evaluare a rezultatelor campaniilor și/sau au realizat cercetări pe bază de chestionar pentru a afla profilul clienților înainte de a demara o campanie de PR.

Top motive pentru a apela la un PR

În topul motivelor pentru care o firmă ar apela la serviciile unui specialist în PR se află: oportunitatea dezvoltării unei imagini pozitive a firmei (82%), nevoia de a răspunde noilor tendințe în comunicare (74%), dezvoltarea relațiilor cu media și influențatorii (43%), avantajele externalizării serviciilor (58%).

Majoritatea acestora, respectiv 75% nu au realizat cercetări privind caracteristicile publicului țintă, în timp ce doar 33% au aplicat chestionare pentru a creiona profilul clienților actuali, iar 42% își doresc doar să vândă, declarând că este mai puțin importantă cunoașterea profilului clienților. În aceste condiții este foarte probabil ca activitatea de domunicare să fie eficientă, iar eventualele gafe să aibă impact asupra mai multor categorii de publicuri.

Ce servicii și informații să soliciți unui specialist PR?
  • - Analiza caracteristicilor publicului țintă– se realizează pe bază de chestionar și cuprinde o serie de întrebări menite a stabili cui ne adresăm cu produsele/serviciile companiei. Orice specialist PR are un chestionar stufos, cu întrebări – unele poate îți vor părea fără sens – însă toate menite a creiona portretul consumatorului (cum își petrece o zi, ce preferințe are, ce educație, și multe altele)
  • - Analiza mediului intern și extern, atât generală, cât mai ales specific, în domeniul comunicării. În acest fel vei avea o imagine clară asupra locului pe care îl ocupă în prezent firma ta din punct de vedere al notorietății și imaginii și vei fi apt să rezolvi o criză de imagine în cazul în care intervine un eveniment neplăcut
  • - Campanii pe bază de concept - campaniile sunt desigur adaptate nevoilor identificate în urma analizelor realizate anterior, pot viza fie creșterea vizibilității firmei, fie lansarea unui nou produs, fie generarea de imagine prin implicarea în comunitate. Pentru orice fel de campanie însă, vital este mesajul și vitale sunt canalele de comunicare – adaptate evident modului și preferințelor de comunicare ale publicului țintă
  • - Măsurarea efectelor campaniilor realizate – un set de instrumente și evident rezultate concrete, care să ateste faptul că obiectivele campaniei au fost atinse. Și atenție, imaginea nu înseamna vânzare direct, așa că fii dispus să investești pe termen lung. Comunicarea este o necessitate, nu un moft.
  • - Portofoliu, testimonial, educație și/sau experiență – probabil că dacă ai ajuns la un specialist PR deja ai realizat o scurta cercetare privind activitatea și educația acestuia, dar este esential apriori să te asiguri că ai angajat/ai subcontractat un profesionist.


Concret, cum rămâi în mintea și sufletul consumatorilor?

Mesajul este punctul central al unei campanii bazate pe concept. Un mesaj emoționant și memorabil va contribui la consolidarea imaginii și notorietății companiei tale. Pentru că tendințele în comunicare și PR s-au schimbat, la fel și instrumentele de PR și legătura cu consumatorii.

Iată un checklist pentru a verifica dacă mesajul tău e emoționant și memorabil.

Până data viitoare, gândește-te cine se ocupă de comunicare, PR și cine gestionează imaginea companiei tale. Un specialist?