Cercetarea de piata

Cercetarea de piata presupune definirea problemei, culegerea si analizarea informatiilor si este legata de: introducerea unui produs existent pe o alta piata, lansarea unui nou produs, ameliorarea imaginii firmei, si altele.

Cele mai uzitate modalitati de cercetare a pietei sunt:
• Cercetarea de piata calitativa are ca obiective definirea si validarea unor ipoteze, cunoasterea opiniilor referitoare la produse si servicii, identificarea ideilor pentru un proiect nou. O cercetare de piata calitativa este eficienta si relevanta daca rezultatele se coroboreaza cu cele ale unei cercetari cantitative.
• Cercetare de piata cantitativa are ca obiective: evaluari si stabiliri de ierarhii, identificarea unor comportamente, stabilirea gradului de satisfactie a cleintilor, cercetare de notorietate, evaluare concurenta. O cercetare de piata cantitativa se realizeaza pe esantioane mari si pe arii geografice extinse: locale - regionale - nationale –internationale.
• Cercetare de piata documentara si statistica are ca obiective selectarea, centralizarea si analiza tuturor informatiilor disponibile pentru aria de actiune a afacerii. Surse;lefolosite pentru o cercetare documentara sunt: statistici, rapoarte de activitate, baze de date, cercetari de piata realizate anterior, presa, rapoarte ale organismelor specializate, convorbiri, mailuri ale clientilor.
• Cercetare pe teren are ca se realizeaza fie prin interviuri fie prin focus-grup. Obiectivul unui interviu fata in fata este acela de a identifica asteptarile si opiniile persoanei intervievate. Obiectivul unui focus-grup este de a obtine rezultate calitative precise si de a aduce profunzime in cercetarea de piata.

O cercetare de piata trebuie sa raspunda la intrebari de tipul: "Care este situatia actuala a pietei?", "Care sunt tendintele pietei?", "Care sunt oportunitatile pietei?".

Bibliografie:
1. Catoiu, I. (coord) – Tratat de cercetari de marketing , Ed. Uranus, Bucureşti , 2009;
2. Catoiu, I., Teodorescu, N. - Comportamentul consumatorului. Editia a 2-a, Teorie şi practica, Ed. Economica , Bucureşti, 2002;
3. Kotler, Ph., Keller, K.L. - Managementul marketingului, Ed. Teora, Editia a 5-a, Bucureşti, 2008.